Halong Bay, Sapa en Ninh Binh - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Marleen Kok - WaarBenJij.nu Halong Bay, Sapa en Ninh Binh - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Marleen Kok - WaarBenJij.nu

Halong Bay, Sapa en Ninh Binh

Door: Marleen

Blijf op de hoogte en volg Marleen

10 Juni 2017 | Vietnam, Ninh Bình

Vanuit een hangmat in m'n shack in Ninh Binh schrijf ik dit verslag. Een hutje van bamboe met alles erop en eraan. Alsof je een spelronde hebt gewonnen bij Expeditie Robinson. Heerlijk!

Vijf dagen geleden heb ik de Halong Bay tour gedaan. Vanuit Hanoi eerst met de bus naar de haven van Halong Bay waar we vervolgens met een speedboot naar de échte big boat werden vervoerd. Eenmaal daarop aangekomen kregen we een biertje in de handen gedrukt. Hè, vervelend... Bikini aan, insmeren met zonnebrand om daarna met een biertje in de hand en een lekker muziekje op de achtergrond te chillen op het dek. Niet te lang in de zon, want het was nog steeds bloody 40 graden. De wind compenseerde dat gelukkig een beetje. En ja echt hoor... als je daar eenmaal ligt en om je heen kijkt, ben je werkelijk in het paradijs. Prachtige omgeving!
Op le big boat ondertussen wat gegeten (de stokjes blijven voor mij abracadabra), een plek gevonden om even te zwemmen om tot slot te eindigen op een privé-eiland. Daar diner gehad, een paar drankspelletjes gedaan (op verzoek van de rest van de groep) en redelijk vroeg op bed gegaan. Zo'n dag niks doen is echt zwaar! Ik verbleef gelukkig op een slaapzaal met airco, had zelfs een extra deken nodig, haha. De mannen in onze groep hadden minder geluk...
De volgende dag nog een korte hiketocht gedaan naar het topje op het privé-eiland. Zo'n eentje waarbij je ook je handen moet gebruiken om boven te komen. Dat vind ik leuk! :) Nog net niet bezweken van de hitte, komen we na 40 minuten weer aan op het strand waar ik met kleding en al de zee in spring. Haaaaaaaaaa!
Na de lunch werden we met een klein bootje teruggebracht naar het eiland aan de overkant waar we met de bus terugreden naar de haven van Halong Bay. 's Middags rond een uur of vijf weer aangekomen in Hanoi waar ik me kan opfrissen bij Friends Travel Vietnam voordat ik aan m'n volgende tour begin (Sapa). En dit keer even geen noodles of kip gegeten, maar lekkere Mexicaanse nacho's. Jammie!

Diezelfde avond om 22:00u vertrek ik in een slapersbus naar Sapa. Wat is een slapersbus? Een bus waarin de stoelen als een bedje zijn geplaatst met (eigenlijk net iets te kort aan) beenruimte (zie foto). 's Ochtends om 6:00u komen we aan. Ik word naar een hotel gebracht waar ik kan douchen en ontbijten. En het uitzicht vanuit het eetzaaltje is al geweldig!
Normaal gesproken is de tour een tweedaagse trekking, één van 12 km en één van 17 km. Vooraf had ik al bedacht dat m'n knie dat niet trekt, dus ik kreeg een topalternatief aangeboden: eerste dag achterop de motor door Sapa rondrijden en de tweede dag met de kabelbaan naar het hoogste puntje in Sapa (6240 km). Dus na het ontbijt liep ik naar de lobby waar m'n persoonlijke motortourgids Thong voor me klaarstond. Geweldige vent! Hij heeft me alle mooie plekjes in Sapa laten zien, inclusief een bezoekje bij een gezin thuis waar ik Vietnamese rijstwijn mocht drinken. Slurp! Onderweg over van alles en nog wat gepraat, en soms ook een paar duetjes van Celine Dion en Westlife gezongen. 'So i say a little prayer, and hope my dreams will take me there, where the skies are blue, to see you once agaaaaain, my love!' Ken je 'm??

's Middags word ik door Thong afgezet bij een homestay waar ik ook zal overnachten. Daar twee Nederlandse en twee Australische meiden ontmoet waarmee ik het erg gezellig heb gehad. 's Avonds wat kaartspelletjes gedaan en we werden zelfs nog verwend met een voetmassage. Hoe die Vietnamezen het doen is toch wel even other cook! Ze zijn zich er zeer van bewust dat het lichaam wel tegen een stootje kan. Toch stiekem best aangenaam.

Volgende dag werd ik door Ho (de man van de eigenaresse van de homestay) naar de kabelbaan gebracht. Hij sprak geen Engels, dus ik kreeg van de eigenaresse vooraf al instructies wat ik moest doen.
Het ritje met de kabelbaan was mooier dan ik had verwacht! Mooi uitzicht over Sapa. Eenmaal boven ben ik na 5 minuten weer naar beneden gegaan. Veel toeristen boven (ook Vietnamezen) en geen uitzicht omdat je middenin de wolken zit. Na de kabelbaanrit had ik nog een paar uur tijd te doden in Sapa voordat ik met de bus terug zou gaan naar Hanoi. Leuk plekje hoor! Ook nog even massage van een uur gehad. Autsjie! Na de tijd fysiek wel een stuk fitter.
Terug in Hanoi (rond 21:30u) ga ik naar het hostel waar ik de eerste twee nachten ook was. Douchen en slapen, want de wekker gaat weer om 6:45u voor de tour naar Ninh Binh.

's Ochtends rijden we in twee uren naar Ninh Binh waar je ook wederom in een prachtig natuurgebied terecht komt. Eerst hebben we twee tempels bezocht (boeide me niet zo), daarna een uurtje rondgefietst (al iets leuker) en tot slot een uur gevaren op de rivier in Tam Coc (wauw!!). Samen met nog een Nederlandse jongen zat ik in een bootje die de Vietnamese vrouw vooruit hielp met de handen, maar voornamelijk voeten! Knap heur, en ik vermoed erg zwaar op zo'n warme dag. Na de tijd dan ook maar een goede fooi gegeven.
Na de tour werd ik met de taxi naar Nguyen Shack gebracht, moest een aanrader zijn volgens booking.com. En dat is het dus ook! :) In m'n bamboehutje krijg ik er wel gratis huisdieren bij als spinnen en kikkers, maar ja, wat wil je als je aan de voet van het water en bergen verblijft? Mij hoor je niet klagen!

Zal nu eerst ontbijten, het is nu 8:34u. Al vroeg wakker omdat ik nog net geen baantjes kon trekken in bed. Dan pluk ik de dag maar! En na ontbijt ff lekker boekje lezen in de hangmat. Ik ga nog maar éénnacht bijboeken hier, ff relaxen na al die tours. Tot later!

  • 10 Juni 2017 - 22:26

    Christa:

    Jo kneitere! Tis weer fantastisch om te lezen! Leuk geschreven....doest wel rustig aan nou!

    Heu! Xx

  • 11 Juni 2017 - 09:06

    Jeroen:

    Hallo!
    Wat een verhaal!

  • 28 Juni 2017 - 18:36

    Gerdi:

    Zoooo Marleen wat een verhaal!
    Rustig aan en geniet nog even!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marleen

14 september 2011 is het zover: Marleen vertrekt naar Australië baby!!! 3 maanden lang backpacken... ik kan niet wachten! Ik ben van plan om de volgende route af te leggen: Sydney - Melbourne - Adelaide - Alice Springs - Cairns - Byron Bay - weer terug naar Brisbane. Vanuit Brisbane vlieg ik weer terug naar Nederland. En nu afwachten hoe ik het er van af breng in Oz:P.

Actief sinds 25 Juli 2011
Verslag gelezen: 406
Totaal aantal bezoekers 32891

Voorgaande reizen:

03 Juni 2017 - 01 Juli 2017

Vietnam

14 September 2011 - 15 December 2011

Backpacken in Oz

Landen bezocht: